תופסים פיקוד על הקריירה

האתגרים של אנשיי הצבא בשוק התעסוקה החדש

זה לא סוד שאוכלוסיית משרתי הקבע ופורשי צה"ל יקרה לליבי.
נשואה למהנדס טכנולוג, איש צבא מזה 30 שנה, זה אומר שאני, הילדים וההורים שלנו תומכי לחימה לכל דבר ועניין כבר שנים רבות.
בחיי היום יום ובתקשורת, אני נתקלת לא אחת באמירות שאנשי צבא נהנים מ'ביטחון תעסוקתי', שיש להם תנאים מפליגים הכוללים פנסיה תקציבית ו"כרטיס חבר" שסיפק המון פאנצ'ים 'ארץ נהדרת' …
המציאות הרבה יותר מורכבת. למול בליצים תקשורתיים חוזרים ונשנים משרתי הקבע, הפורשים ומשפחותיהם שאינם יכולים לייצג את עצמם חשים מאוד נפגעים.

תזכורת קצרה לגורמים שמייחדים ומבדלים את אופי השירות של "משרתי הקבע":

  • מסלולי ההכשרה הצבאיים, ממושכים, אינטנסיביים ותובעניים, זו ריצת מרתון ולא ספרינט
  • במאפייני ה DNA של אנשי הצבא נכללים ערכיות, הקרבה ונתינה, משימתיות, חתירה למטרה ודבקות במשימה.
  • חייה של משפחה צבאית מושפעים ישירות מהאירועים הצבאיים והפוליטיים שחווה המדינה, זה עובר כחוט השני בהורות, זוגיות ובקרב מעגלי החברים. זו בהחלט היתה גם החוויה האישית במשפחה הפרטית שלנו. לדוג' ממבצעים ומלחמות שבגינם התבטלו חופשות ברגע האחרון לידות בהרכב חסר … וארוחות חג שנחגגו בהרכב מצומצם בגלל תורנויות והקפצות, בעקבות תרגילים, תחקירים.
  • לבני ובנות הזוג, הילדים וההורים של אנשי הקבע ברור ומובן מאיליו שבתקופות שגרה ובתקופות חירום אנחנו צריכים להוביל, אין לנו על מי להשען. יש לכך עומס מנטלי ורגשי אבל גם משמעויות נוספות כולל כלכליות, כי הקריירה שלנו במקום השני…


כשנכנסתי למשפחה הצבאית לפני שני עשורים זו היתה גאווה גדולה להיות משפחה "צבאית". בציבור היתה רוח גבית והערכה לנתינה וההקרבה של מי שבחרו בשרות הצבאי כקריירה ולמשפחותיהם.

 

מה השתנה ?

  • שחיקה בקונצנזוס הציבורי למשרתי הקבע והפורשים- קמפיינים תקשורתיים שיטתיים רבים הציגו את אנשי הצבא כמגזר "נהנתן וחמדן" (סוגיית 'מענק הרמטכ"ל' בפרישה).
    בקבוצות הרבות של בני ובנות זוג של אנשי הקבע בהן אני חברה, עולה התחושה שלציבור יש "זיכרון קצר". כשהמצב הביטחוני מתוח הם אנשי הצבא זוכים לרוח גבית, עם החזרה לשגרה היא מוחלפת במהירות בהשמצות וביקורות, ראו אינספור פאנצ'ים של "ארץ נהדרת".
  • השפעת מהלכי קיצוץ תקציבי מאסיביים – שהובילו לכך שבעשור האחרון הצבא נפרד מאלפי משרתי קבע. עבור מי שנשארו בשרות, הם באים לידי ביטוי במגוון היבטים שמשפיעים על חיי היום יום:
    * עומסים ותורנויות מוגברים למי שנשארו.
    * קיצוץ בתנאי השירות והרווחה – צמצום תכניות שרות ואפשרות למימון לימודים, רכבי עבודה בסטנדרט נמוך מהמקובל באזרחות, פגיעה בנופש צבא קבע למשפחות בגין העדר תקציב מדינה.
    * חוסר ודאות לגבי ההמשך– תחושה כללית שמגמת ההרעה צפויה להימשך בגין דרישת האוצר לאבחנה ובידול בין תנאי 'לוחמים' ל'תומכי לחימה', למרות שגם הם עובדים בעומס מתמשך ואינטנסיבי, תכניות מעבר בסיסים לפריפריה
  • המעבר ל"פנסיה צוברת" "הצערת מודל הקבע" בשילוב עם מהלכי הקיצוץ, מביאים רבים להתחבט בשאלה האם להישאר או לעזוב עוד הרבה לפני שהם מגיעים לגיל פרישה, בדגש על קצינים פרופסיונאליים, עתודאים טכנולוגיים ורופאים
  • משמעויות שינוי חוק הנכים, בניגוד לעבר, משרתי קבע הנפגעים במהלך השרות שלא מתוקף מבצעי משויכים לביטוח הלאומי כנפגעי עבודה.
  • פערי השכר ותנאי שירות למול השוק האזרחי גדלים, השוק האזרחי סובל גם הוא ממחסור בכ"א איכותי בדגש על כ"א טכנולוגי ורופאים.
  • העורף הפך לחזית הלחימה בעשור האחרון, אנשי/ות צבא התמודדו עם דילמה יומיומית שבה השאירו את משפחותיהם במצב רגיש ופגיע מול ירי רקרטי אינטנסיבי על האוכלוסייה, והן במהלך מגיפת הקורונה שבה המשיכו לעבוד ביתר שאת בתמיכה גם בעורף האזרחי.
  • צורך באיזון בין בחיי משפחה ופנאי לתפקיד הצבאי– אופי עבודה תובעני, שעות מאוחרות, תורנויות ועבודה בסופי שבוע. מאפיינים שעומדים בסתירה לערכים של הדורות הצעירים שנכנסו לשוק העבודה ולנורמות שהשתנו בשוק האזרחי.

מכאן לאן ?, שאלת השאלות במציאות תעסוקתית חדשה
כיום הרבה יותר אנשי צבא מפוקחים ומבינים שהמציאות שהיתה נכונה לתחילת הקריירה הצבאית, שונה מאוד מזו של היום. לא פעם מתאמנים ונועצים משתמשים בביטוי "זו לא אותה כלה". המונח המקצועי המקביל בעולם הקריירה והתעסוקה מכנה זאת "הפרת החוזה הפסיכולוגי".

 

המעבר משרות צבאי לאזרחות, "הפיל שבחדר"
פורשים רבים שיוצאים לאזרחות מדווחים ששינוי המגמה שסקרתי מעלה פוגשים אותם גם בפרישה, כשהם מגיעים לקריירה שניה באזרחות.
עשרות שנים ביציאה לאזרחות "פורשי צבא" "נחטפו" ונחשבו מצרך מבוקש. היתה הערכה רבה בקרב הציבור לכישורי הפיקוד/ניהול שלהם ליכולות הביצוע, היושרה והמקצועיות. הם ננו משפע הזדמנויות טובות שהפכו את המעבר לאזרחות ל"נחיתה רכה".
כיום רבים מדווחים שהם חווים יותר ויותר סוג של "אנטגוניזם" שבא לידי ביטוי בשלבים השונים של תהליך חיפוש העבודה. בראיונות טוענים בפניהם שיכולות הניהול שלהם נשענות על סמכות ופחות על יחסי אנוש וגמישות, שהם לא יודעים לנהל תקציב, או להסתדר בצוותים קטנים.

כדי לחזור לעמדת עדיפות, הם נדרשים בפרק זמן קצר להשלים פערי ידע לגבי חוקי המשחק והכלים שמקובלים היום בשוק העבודה, ששונים לחלוטין מהמקובל במערכת הצבאית, להטמיע שפה והרגלים חדשים.

 

כאן אנחנו מגיעים לחוויה של עידו (שם בדוי) הוא מהנדס אלקטרוניקה בן 45 שלוותי בחודשים האחרונים.
לאחר שפרש מיחידה טכנולוגית בצה"ל, התחיל משרה חדשה בחברת תעופה והיה מרוצה. החברה נקלעה למשבר בעקבות מגיפת הקורונה. במשך שנה שהה בחוסר ודאות בחל"ת. מאמצי חיפוש העבודה שלו לא היו ממוקדים, כלי החיפוש שלו – קו"ח, פרופיל לינקדאין, ראיונות לא שיקפו את היכולות והכישורים הרבים שלו. הוא חווה לא מעט אכזבות והביטחון שלו התערער. בתהליך ממוקד ותוך מס' מפגשים גיבשנו את ה'מצפן האישי' שמגדיר את החוזקות והצרכים התעסוקתיים שלו נכון להיום. ניתחנו וזיהינו את תחום העיסוק והארגונים בהם יוכל למצוא מענה לניסיון והכישורים הרבים שלו, במקביל למענה לצרכים האישיים והמשפחתיים שכללו, פעילות ספורטיבית מגוונת, זמן משפחה וצורך במשמעות. הוא חידש את תהליך החיפוש כשהוא מצויד בתכנית עבודה מגובשת, מפת דרכים וארגז כלי חיפוש שווקי שפתח לו דלתות והזדמנויות חדשות.
הצעות העבודה והראיונות החלו להגיע כבר בשלבים הראשונים של התהליך. כיום הוא מרוצה מאוד כראש צוות בחברה בינ"ל, העוסקת במכשור רפואי מציל חיים, בתפקיד שמעניק לו המון סיפוק ומשמעות. הקרבה למקום מגוריו והגמישות לעבוד מהבית בחלק מהזמן מאפשרים לו איזון בחיי המשפחה והפנאי. מבחינתו ללא ספק, התהליך סייע להפוך את הלימון ללימונדה.

רוצים להיות הראשונים לדעת על פוסט חדש?

אימון ויעוץ קריירה
לפורשי צבא, אנשי רפואה והייטק

פוסטים אחרונים

כלים לאימון מנהלים

כלים לאימון מנהלים עושה לכם סדר- כיצד כלים מבוססי 'חשיבה תוצאתית' משדרגים תהליכי אימון וייעוץ למנהלים "חכמת החיים האמיתית אינה בהחזקת קלפים טובים, אלא לשחק

קרא עוד »

תופסים פיקוד על הקריירה

תופסים פיקוד על הקריירה האתגרים של אנשיי הצבא בשוק התעסוקה החדש זה לא סוד שאוכלוסיית משרתי הקבע ופורשי צה"ל יקרה לליבי.נשואה למהנדס טכנולוג, איש צבא

קרא עוד »

צ'ק אפ קריירה לרופאים

צ'ק אפ קריירה לרופאים אבחון מהיר, צ'ק אפ קריירה לרופאים 200 מתמחים התפטרו השבוע, צעירים מדהימים, שהקריבו את שנותיהם היפות במסלול ההכשרה התובעני בדרך להיות

קרא עוד »

המרכיב ההנדסי

המרכיב ההנדסי כיצד הנדסה מאיצה ומשדרגת תהליכי 'חישוב מסלול קריירה מחדש' כמו כל תהליך הנדסי, גם "חישוב מסלול קריירה מחדש" מתחיל במיפוי מצב קיים…, במקרה

קרא עוד »